Geen categorie

Van tangenten naar een opgekrikte N279

Ikzelf ben al vanaf de tweede helft van de 90’er jaren actief als inspreker in het dossier van het grote wegennet rondom Eindhoven-Helmond. Eerst als voorzitter van de Werkgroep Verkeer en Milieu Brouwhuis, een werkgroep van de wijkraad, en sinds 2008 als wijkraadbestuurder. De eerste discussie ging over de zogenaamde Tangentenstudie waar na vele jaren als oplossing uit de bus kwam de verdubbeling van de Poot van Metz (deel van de A2) en van de A67 tussen Leenderheide en de Hogt. Deze oplossing behelsde een scheiding van het doorgaand verkeer op het rijkswegennet (A2/A67) en op het autowegennet t.b.v. plaatselijke op- en afritten (de N2). Een geniale oplossing zonder het groene Tussengebied (tussen Eindhoven en Helmond) te hoeven aantasten. Inmiddels weten we dat het verkeer zodanig is toegenomen dat in ieder geval de A67 verder verbreed zal moeten worden tot 2×3 rijstroken, zeker vanaf Someren tot Leenderheide.

Het gebied tussen Eindhoven en Helmond bleef al die tijd ‘bedreigd’ gebied, want onder het mom van het weren van verkeer door dorpskernen zou het verkeer over hoofdwegen moeten worden geleid. De regio zocht naar alternatieven onder de naam van de zogenaamde BOSE-studie. De regio kwam er echter niet uit. De Provincie ging het voortouw nemen, hetgeen leidde tot de zogenaamde Noordoost-Corridorstudie. Inspraak-groepen kregen het voor elkaar, in dit geval samen met het Gemeentebestuur van Eindhoven, om ook deze “ruit”-studie te laten stranden. Een oost-westverbinding tussen Laarbeek en Son werd afgeblazen, de zogenaamde “Ruit” om Eindhoven/Helmond werd alweer niet gesloten. Op dit moment zijn we aangeland bij een studie om de N279 op te krikken tot een belangrijker doorvoerkanaal voor het autoverkeer. Inmiddels is besloten om de doorstroming op de N279 tussen Asten en Den Bosch aanzienlijk te verbeteren. Vanuit Helmond zal Den Bosch aanzienlijk sneller bereikt kunnen gaan worden. Onze inspraak heeft ertoe geleid dat het (nog) geen autosnelweg wordt, het blijft een 80 km per uur weg die niet verdubbeld wordt, maar wel overal met ongelijkvloerse kruisingen wordt uitgerust. Deze oplossing zal jarenlang adequaat blijken te zijn omdat met deze relatief beperkte uitbreiding van de capaciteit doorgaand (vracht)verkeer tussen Rotterdam/Amsterdam enerzijds en Venlo anderzijds voor een groot deel vermeden wordt. Hiervoor is wel nodig dat de bestaande A67 uitgebreid en verkeersveiliger gemaakt wordt. Voor Brouwhuis hebben we met onze inspraak naast het behoud van een beperkte snelheidslimiet van 80 km/u, dus minder geluidshinder, het volgende bereikt: een ongelijkvloerse kruising voor de Vlierdense Bosdijk i.p.v. een afsluiting van deze plaatselijke weg, een halfverdiepte ligging van de N279 ter hoogte van de Rochadeweg en voor oostelijk Helmond in totaal € 7 miljoen voor zogenaamde bovenwettelijke geluidwerende maatregelen. Voor Rijpelberg en Brouwhuis geldt namelijk dat de N279 op dezelfde plek blijft liggen, waardoor als gevolg van de huidige Wet Geluidhinder geen geluidwerende maatregelen genomen hoeven te worden. Door het drukker wordende verkeer zal de geluidsproductie toch toenemen en dus ook de hinder, nog afgezien van stof en milieuverontreiniging. Het extra geld van Provincie en Gemeente zal ervoor zorgen dat er toch iets aan de extra te verwachten hinder gedaan zal worden.

Hoe dat precies gaat gebeuren weet nog niemand. Daar komen we in de komende maanden achter!

 

Ben Vogel

We vinden het fijn als u een reactie achterlaat

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.