geurdossier

Ons stinkende best ….

Verslag van gesprek tussen Wijkraad en Omgevingsdienst (ODZOB)

Afgelopen januari heeft dit gesprek plaatsgevonden. Hierbij heeft de Wijkraad als doel het verbeteren van de handhaving door de ODZOB t.a.v. Den Ouden. Ten tweede wil de Wijkraad bereiken dat de ODZOB veel meer onze kant opschuift dan die van de bedrijven.

De ODZOB doet van alles om geurhinder te beperken: luchtmetingen bij bedrijven doen, aanvullende maatregelen opleggen, klachtenregistratie doen, inzetten van een snuffelploeg, om er een paar te noemen. De ODZOB adviseert aan het bevoegd gezag (Provincie, Gemeente) over de geurnormen en houdt toezicht op het naleven van de vergunning (handhaving). De provincie heeft in 2016 de Beleidsregel industriële geur Noord-Brabant vastgesteld. Uitgangspunt is dat in principe geen geurhinder wordt vergund. Daarnaast maakt de beleidsregel het mogelijk om eenmaal verleende vergunningen achteraf aan te passen indien er sprake is van ernstige hinder. En dat is gebeurd t.a.v. Den Ouden met een zogenaamde ambtshalve wijziging, welke op dit moment overigens door Den Ouden juridisch wordt aangevochten. Namens de provincie verdedigt ODZOB de opgelegde ambtshalve wijziging waarin Den Ouden aan extra zogenaamde maatwerkvoorschriften zal moeten voldoen, zoals het om de 4 jaar verrichten van een geuronderzoek gericht op reductie, het limiteren van de geuremissie uit de schoorsteen, het limiteren van de productie tot 24 uur per werkdag (maandag t/m vrijdag), en eisen aan de luchtstroom door de schoorsteen.

De Omgevingsdienst zal in 2019 de geurmetingen frequenter gaan doen. De geuruitstoot zal ook vaker gemonitord gaan worden.

Zowel in 2017 als 2018 zat Den Ouden aan het productiemaximum, namelijk 60.000 ton mestkorrels. Om dit maximum niet te overschrijden heeft Den Ouden in de laatste weken van het jaar de productie stopgezet.

Gedeputeerde Spierings heeft een tijd terug aangegeven mestverwerking in Brabant op industrieterreinen te willen toestaan. Is dat – onzalige – plan provinciaal beleid geworden? Als antwoord hierop wordt gezegd dat er een locatiebeleid t.a.v. mestverwerkers gaat komen. Alle gemeenten in de regio worden daarbij betrokken. Mestverwerking niet alleen op bedrijventerreinen maar ook op het platteland.

Hoe is de Provincie gehouden aan het Gemeentelijk Geurbeleid van Helmond? Antwoord: Niet! De Provincie heeft een eigen geurbeleid en dat gaat boven dat van de gemeente.

Den Ouden is uit op productieverhoging naar 24/7 niveau. Dat is voor de Wijkraad volstrekt onacceptabel, ook al zou de emissie begrensd zijn. In de weekenden zijn de mensen thuis, dan moeten ze zonder enige geur buiten kunnen zijn. Op welk jaarlijks productieniveau zitten we dan eigenlijk? Hoe zullen de maatwerkvoorschriften door de ODZOB gehandhaafd worden? Onze inzet is dat Den Ouden eerst proefondervindelijk aantoont dat de voorgestelde maatregelen (schoorsteenverhoging en aerox) daadwerkelijk het gewenste effect hebben en dat pas daarna eventueel over productieverhoging gepraat wordt. Daarbij rijst de vraag of er een clausule op te nemen is, indien de hogere schoorsteen onvoldoende effect oplevert dat deze dan verwijderd kan worden uit oogpunt van esthetica (horizonvervuiling).

Ten behoeve van de beoogde productieverhoging heeft Den Ouden een MER-beoordelingsaanvraag gedaan die op dit moment door de ODZOB beoordeeld wordt. Als deze aanvraag op zich ontvankelijk verklaard wordt door toetsing aan provinciaal beleid, wordt deze pas openbaar gemaakt. Indien in de MER een lagere uitstoot blijkt, dan is voorstel ODZOB om dit direct ook in vergunningsaanvraag over te nemen zodat daar dan op gehandhaafd kan worden. ODZOB zal daarom de MER gedegen evalueren om de handhaving op lagere waarden te kunnen uitoefenen in de toekomst.

Uit de registraties van metingen gerelateerd aan klachtenpatronen blijkt duidelijk dat het aantal klachten exponentieel toeneemt zodra de metingen boven de 400 Moue uitkomen. Dit betekent dat je een grens van 200 moet stellen om met een factor 2 meetonnauwkeurigheid de bewoners enige bescherming te bieden.

Metingen in het verleden (dec 2015) hebben waarden (ver) boven 400 gemeten. Maar door de correctiefactor 2,8 van destijds te hanteren, komen de uiteindelijke gecorrigeerde waarden steeds onder – de toentertijd – geldende norm, terwijl er wel sprake is geweest van geurhinder. En dus viel het bedrijf juridisch niets te verwijten.

ODZOB meldt dat in geval van klachten de Omgevingsdienst reageert. Verder houdt men actueel de informatie bij en heeft daartoe een aparte site voor Brouwhuis gereserveerd. Dit is: https://www.odzob.nl/expertises/geur/geursituatie-brouwhuis

De Wijkraad geeft aan dat er ook een chemisch ruikende geur wordt waargenomen en vraagt zich af waar de herkomst daarvan zou kunnen zijn, waarschijnlijk een verfspuiterij aan de noordkant van BZOB. Dit zal door de ODZOB worden uitgezocht.

Tot slot, kijk regelmatig op de hierboven genoemde site van de Omgevingsdienst en meld steeds klachten op nummer 073-6812821 (zie lijst van belangrijke telefoonnummers op pagina 3 van de Corridor).

Ben Vogel

Wijkraad / Werkgroep Overlast

We vinden het fijn als u een reactie achterlaat

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.